سبد خرید من
تکمیل سفارش

فیتنس + رژیم

کاهش وزن با انجام پنج روش ساده

1397/06/15

در تحقیقی که در سال 2017 توسط دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد بر روی 93000 زن و 25000 مرد که میانگین سنی آنها بین 18 تا 55 سال بود صورت پذیرفت یافته شد که ارتباط مستقیمی بین افزایش وزن در دوران جوانی و میانسالی با شرایط سلامتی انسان در سنین بالاتر وجود دارد.

نتایج تحقیق فوق این موضوع را اثبات نمود که 97% افراد تحت این مطالعه که اضافه وزنی بیش از ۲.۵ کیلو داشتند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع2، فشار خون، بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان های مرتبط با چاقی هستند. اضافه وزن بین ۲.۵ تا 5 کیلو ریسک ابتلا را بیشتر می کند، همچنین دانشمندان به این نکته دست یافته اند که ارتباط مستقیمی بین اضافه وزن (حتی کم) و بیماری آب مروارید، پوکی استخوان و همچنین آمار بالای مرگ و میر وجود دارد. یکی از مهمترین نکات این تحقیق ارتباط مستقیم بین افزایش وزن در دوران بلوغ و بزرگسالی و ابتلا به بیماریها در دوران بزرگسالی و پیری است. در واقع هیچ کس این افزایش وزن به ظاهر ساده را جدی نمی گیرد، اما راه های زیادی وجود دارد تا بتوانیم از افزایش وزن در دوران جوانی جلوگیری کنیم.

چطور باید از افزایش وزن 4 یا 5 کیلویی جلوگیری کنیم؟

ابتدایی ترین روش جلوگیری از چاقی از همان دوران بچگی و خردسالی آغاز می شود. تحقیقات ثابت کرده است کودکان و نوجوانان با اضافه وزن ، در دوران بزرگسالی هم دچار همین مشکلات هستند که این می تواند منجر به ابتلا به بیماری ها در سنین بالا گردد. دانشمندان عقیده دارند که باید کاهش وزن و جلوگیری از چاقی طی دهه هایی از زندگی صورت پذیرد و نه در مدت کوتاه، که این امر می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

این در نگاه اول یک هدف بلند مدت به نظر می رسد اما راههای خیلی زیادی جهت جلوگیری از اضافه وزن وجود دارد. به طور مثال: به جای داشتن یک زندگی بدون تحرک، کمی تحرک به زندگی اضافه کرد. مثلا در محل کار به جای نشستن زیاد، کمی راه رفت یا قسمتی از مسیر هر روزه به سمت محل کار را پیاده و یا با دوچرخه به محل کار رفت. یکی از راههای دیگر تغذیه سالم است، نتایج نشان داده که تغذیه سالم به همراه میوه و سبزیجات می تواند تا حد بسیار زیادی آمار ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر را کاهش دهد.

چگونه 5 کیلو یا بیشتر از وزنمان کم کنیم؟

به طور واضح جلوگیری از افزایش وزن (کنترل وزن) همیشه بهترین راه حل است. اما اگر کار از کار گذشته و شما دچار اضافه وزن شده اید ترسی به خود راه ندهید، با اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی خود می توانید خیلی سریع وزن اضافه شده را کاهش دهید و سلامتی خود را تضمین کنید:

  1. حذف قند، شکر و شیرینی:

هیچ انتخاب دوگانه ای در موردش وجود ندارد، قند و شکر برای سلامتی شما مضر هستند. در واقع قند و شکر بیشتر از غذاهای چرب باعث چاقی و اضافه وزن می شوند. بنابراین خیلی مهم است که مصرف قندیجات را تا حد ممکن محدود کنید و به جای آنها از شیرین کننده های طبیعی استفاده کنید. توجه داشته باشید که داخل بسیاری از غذاها قند مخفی وجود دارد بنابراین حتما جدول ارزش غذایی آنها را مطالعه کنید.

  1. از خوردن غذاهای فرآوری شده خودداری کنید:

یکی از معضلات زندگی پرمشغله امروزی خوردن غذاهای فرآوری شده و آماده است، آنها سرشار از  قند، شکر و مواد نگهدارنده مصنوعی هستند. تاثیر خوردن این قبیل غذاها در چاق شدن و کاهش کیفیت سلامتی انسانها بر هیچ کس پوشیده نیست.

  1. از چربی های سالم استفاده کنید:

همانطور که قبلا گفتیم چربیها به اندازه قندها برای انسان ضرر ندارند، البته توصیه می کنیم تا در رژیم غذاییتان از چربیهای سالم استفاده کنید تا وزنتان را مدیریت کرده و یا حتی وزن کم کنید. غذاهای سرشار از چربیهای سالم مانند آووکادو، کره های طبیعی و محلی، روغن نارگیل، روغن زیتون و غذاهای سرشار از امگا 3 باعث کاهش چربی خون و کاهش وزن شده و سلامتی پوست و موی شما را تضمین می کند.

  1. مصرف روزانه پنج سهم از میوه و سبزیجات:

خوردن میوه و سبزیجاتی که سرشار از فیبر هستند باعث کاهش وزن شما می شوند. این غذاهای بسیار مغذی و طبیعی جلوی اشتهای شما را می گیرند و باعث می شوند تا احساس سیری داشته باشید. توجه داشته باشید که میوه و سبزیجات به دقت شسته و ضد عفونی شوند. سازمان جهانی سلامت توصیه میکند که روزانه حداقل باید ۵ سهم از میوه و سبزیجات در برنامه غذایی انسان وجود داشته باشد.

  1. رژیم کم کربوهیدرات را امتحان کنید:

خیلی از بر این باورند که رژیم های کم چربی باعث لاغری می شوند اما واقعیت چیز دیگریست و این رژیم ها باعث این موضوع نمی شوند. در عوض رژیم های با کربوهیدرات پایین و کنترل شده مانند رژیم های کتوژنیک موثرترین راه برای لاغری و کاهش وزن هستند. در رژیم های کتوژنیک علاوه بر کاهش وزن وضعیت عمومی سلامتی بدن نیز ارتقا پیدا می کند.

 

 

منابع:

  1. سازمان جهانی سلامت
  2. (2017)study led by the Harvard T. H. Chan School of Public Health and Harvard Medical School 
  3. https://draxe.com/

 

دیدگاه (0) دیدگاه

برای ارسال کامنت نیاز است عضو سایت باشید.

از تخفیفات و جدیدترین محصولات بوفه سبز با خبر شوید.