سبد خرید من
تکمیل سفارش

سلامتی + تندرستی

چرا پنج سهم از میوه و سبزیجات در روز باید مصرف شود؟

1397/06/06

 

چرا پنج سهم از میوه و سبزیجات در روز باید مصرف شود؟

میوه و سبزیجات بخش موثری از رژیم غذایی سالم و متعادل هستند و نقش بسزایی در سلامت ما دارند، پس مصرف آنها به میزان کافی بسیار مهم می باشد.شواهد نشان دهنده این است که فواید قابل ‌توجهی در خوردن روزانه پنج سهم ۸۰ گرمی از میوه و سبزیجات وجود دارد، منظور پنج سهم از میوه و سبزیجات به طور کل می باشد نه پنج وعده از هرکدام. کمپین پنج سهم در روز بر اساس الگویی از سوی سازمان جهانی سلامت است که توصیه می کند مصرف روزانه ۴۰۰ گرم از میوه و سبزیجات در روز خطر مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری های قلبی ،سکته و سرطان را کاهش میدهد.

پنج دلیل برای مصرف پنج سهم از میوه و سبزیجات در روز

  1. میوه و سبزیجات، منبع خوبی از ویتامین­ها، آنزیم­ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان­ها هستند
  2. آنها منابعی عالی از فیبر رژیمی هستند که می‌توانند به سلامت سیستم گوارشی کمک کرده و از یبوست و دیگر مشکلات جلوگیری کنند.همچنین رژیم غذایی پر فیبر می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد.
  3. میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری های قلبی ،سکته و برخی سرطان ها را کاهش می دهند.
  4. میوه و سبزیجات بسیار خوشمزه هستند و تنوع بسیاری برای انتخاب آنها وجود دارد.
  5. میوه و سبزیجات معمولا دارای چربی و کالری کمی هستند (به شرطی که آنها را سرخ نکنید و یا آنها را در روغن فراوان نپزید)، به همین دلیل مصرف آنها می تواند به شما در داشتن وزن مناسب و قلبی سالم کمک کند.

 

اما چه وعده هایی این 5 سهم را تشکیل می دهند؟

تقریبا اکثر میوه ها و سبزیجات جزو پنج سهم روزانه شما به شمار می آیند.پس ساده تر از آنچه که فکر می کنید مقدار توصیه شده در روز را دریافت خواهید کرد. دریک نگاه هر کدام از موارد زیر می تواند یک سهم از این 5 سهم باشد:

  1. ۸۰گرم میوه و سبزیجات تازه، کنسرو شده و یا منجمد شده که به عنوان یک سهم از پنج سهم در نظر گرفته می شود.توجه داشته باشید که میوه و سبزیجات کنسرو شده را با آب و عصاره طبیعی بدون نمک و شکر اضافی انتخاب کنید.
  2. ۳۰ گرم میوه خشک شده (معادل با هشتاد گرم میوه تازه) به عنوان یک سهم دیگر است،میوه های خشک را باید موقع صرف غذا استفاده کرد نه به عنوان میان وعده غذایی، تا خطر پوسیدگی دندان ها را کاهش دهد.
  3. ۱۵۰ میلی لیتر عصاره میوه و سبزیجات.
  4. ۸۰گرم غلات و حبوبات، این تنها سهم دیگری از پنج سهم به حساب می آید.مقدار مصرفی آنها اهمیتی ندارد، چون نسبت به میوه و سبزیجات مواد مغذی کمتری دارند.

آبمیوه ها و پنج سهم در روز  

همانطور که در بالا هم اشاره شد هر 150 میلی لیتر یا هر 150 سی سی از عصاره میوه و سبزیجات می تواند یک سهم از پنج سهم رژیم روزانه را تشکیل دهد.

اما آیا این شامل همه انواع آبمیوه می شود؟

آبمیوه های صنعتی به دلیل وجود مواد نگهدارنده و افزودنیها جزو این سبک از تغذیه به شمار نمی آیند. همچنین آبمیوه های طبیعی متداول هم به دلیل روش تولید، اکسیده شدن و از بین رفتن بخش زیادی از ویتامینها ، آنزیمها و مواد مغذی، قند بالا و آسیب رساندن به دندان ها مصرف بیشتر از 150 سی سی آن در روز توصیه نمی شود. اما عصاره های کلدپرس به دلیل حفظ خواص میوه و سبزیجات، قند طبیعی و عدم استفاده از افزودنی ها و مواد نگهدارنده برای این سبک از تغذیه بسیار مناسبند. هر کدام از آبمیوه های کلدپرس بوفه سبز با حجم 300 سی سی 2 سهم از 5 سهم حداقل نیاز روزانه بدن را تامین می کند.

 

 

منابع:

  1. World Health Organization
  2. https://www.nhs.uk

دیدگاه (0) دیدگاه

برای ارسال کامنت نیاز است عضو سایت باشید.

از تخفیفات و جدیدترین محصولات بوفه سبز با خبر شوید.