سبد خرید من
تکمیل سفارش

سلامتی + تندرستی

مدیریت استرس ، راهی به سوی سلامتی

1398/01/22

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

 

هرگونه عاملي كه تعادل و بالانس بدن را تحت شعاع قرار دهد، استرس زا بوده و فرد احساس ناراحتي از شرايط را خواهد داشت! استرس يكي از مهم ترين علل افزايش وزن شناخته شده! اينكه بتوان كلا استرس را از بين برد امري محال است، هدف بايد قابل دسترسي باشد! در اينجا روش هاي كارامد جهت مديريت استرس پيشنهاد شده تا به واسطه ي آن بتوان استرس را كنترل كرد.

چه كساني بيشتر در معرض استرس قرار دارند؟

استرس در اشكال مختلف و در سنين مختلف بروي افراد تاثير گذار است. براي مثال افرادي كه شغل و محيط كار پر استرس دارند و يا والديني كه تك فرزند هستند نسبت به والدين چند فرزند ، افرادي كه از حمايت هاي عاطفي كمتري در خانواده برخوردارند ، نوجوانان در مرز سنين بلوغ ، افرادي كه نگهداري از افراد مريض و بزرگسال را بر عهده دارند و كسانيكه يكي از عزيزان خود گرفتار بيماري يا افسردگي مي باشند. اين افراد شديدا در معرض استرس قرار دارند.

نشانه هاي استرس بر بدن

نشانه هاي استرس بر بدن از تنوع بالايي برخوردار است، هر فرد به گونه اي مختص با استرس دست و پنجه نرم مي كند. سر درد، خواب نا منظم، احساس اضطراب، عصبانيت، مشكلات تمركزي، عدم اشتياق به غذا خوردن، اشتهاي كاذب و شديد و...

استرس مزمن عامل به وجود آمدن بيماري هاي مختلفي از جمله: آسم، ام اس، درد هاي مزمن، جوش صورت، بيماري ها و درد هاي عضلاني ، فشار خون بالا و در ادامه ي اين موارد ميتوان منجر به بيماري هاي قلبي عروقي نيز شود. همچنين استرس سيستم دفاعي بدن را به شدت تضعيف كرده و منجر به حساس شدن بيش از حد بدن به سرما خوردگي و ديگر عفونت ها مي شود.

براي كنترل استرس چه ميتوان كرد؟

تكنيك هاي كارا جهت ارتقا سطح سلامت روح و جسم بدن در اينجا ذكر شده، بسته به توانايي خود از آنها بهره ببريد.

  • ورزش

نه تنها ارتقا دهنده ي سلامت كلي بدن است بلكه مديريت رواني بدن شما را به ارمغان مي آورد. ورزش موجب شده خواب با كيفيت بهتري را تجربه كنيد و براي مدتي از عوامل استرس زاي اطراف خود جدا شويد.

  • تكنيك هاي ريلكسيشن و مديتيشن

انواع متدهاي مديتيشن از جمله transcendental meditation پيشنهاد مي شود (به زودی در وبلاگ منتشر خواهد شد) سعی کنید، از ورزش هاي يوگا يا پيلاتس ويا تاي چي در برنامه ي ورزشي خود حتما بهره بريد.

  • مديريت زمان

داشتن مديريت زمان راه حلي كليدي در كنترل استرس شناخته شده. افرادي كه هنر برنامه ريزي دارن از استرس كمتري رنج مي برند. پيشنهاد مي شود كار هاي انجام نداده ي خود را به بنا به درجه ي الويت برنامه ريزي كنيد ، و در جهت به انجام رساندن آنها بر آييد. اين كار به آرامش فكري شما كمك شايان توجه اي مي كند.

 

 

لیلی وکیل زاده

(پژوهشگر رفتارشناسی انسانی و رشد حرکتی)

برگرفته از سایت www.medicinenet.com/script/main/mobileart.asp?articlekey=62968

 

 

دیدگاه (1) دیدگاه

Generic placeholder image
گل سحاب
با سلام و احترام موضوع بسیار خوب با محتوای بسیار مفید و کارآمدی را در خبرنامه ارسال کردید. موفق و پایدار باشید🍀🌸
برای ارسال کامنت نیاز است عضو سایت باشید.

از تخفیفات و جدیدترین محصولات بوفه سبز با خبر شوید.