سبد خرید من
تکمیل سفارش

فیتنس + رژیم

درد عضلانی پس از تمرین چیست؟ راه بهبودی آن چه می باشد؟

1398/02/04

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

دردناک شدن توده‌ی عضلانی که بعد از انجام فعالیت ورزشی به تدریج ( ٦ الی ٨ ساعت بعد از انجام فعالیت ورزشی ) ظاهر شده، تا ٢٤ الی ٤٨ ساعت ادامه دارد و بعد از آن رو به کاهش می گذارد را (DOMS (Delayed onset muscle soreness می نامند. این درد معمولا زمانی ایجاد می‌شود که فرد بعد از مدتی طولانی فعالیت ورزشی خود را دوباره شروع کند، شدت و حجم ورزش خود را بصورت ناگهانی افزایش دهد و یا نوع ورزش روتین خود را عوض کند. باید توجه داشت با ادامه‌ی انجام فعالیت ورزشی حجم عضلات درگیر، افزایش یافته و شدت درد آنها کاهش می یابد.

برداشت عمومی غلط بسیاری افراد بر آن است که فعالیت ورزشی زمانی مفید است که DOMS به همراه داشته باشد. اگرچه درد عضلانی DOMS نشان دهنده‌ی فعالیت عضلات در راستای ساخت بافت عضلانی بیشتر می باشد ولی نداشتن درد عضلانی بعد از انجام فعالیت ورزشی نمی‌تواند حاکی از آن باشد که فعالیت مفید نبوده. پیشنهاد می‌شود گاه به گاه شدت یا نوع فعالیت ورزشی خود را تغییر داده تا به بدن خود شوک وارد و تولید پروتئین را در بافت عضلانی تحریک کنید که به تبع آن رشد و قدرت عضلانی در پی داشته باشید.

توجه داشته باشید DOMS نباید با درد ناشی از آسیب مستقیم به بافت عضلانی اشتباه شود.

این درد به تدریج بعد از انجام فعالیت ورزشی ایجاد می شود. حال آنکه آسیب مستقیم در همان لحظه احساس می شود. همچنین این درد به تدریج و خود به خود کاهش می‌یابد، حال آنکه آسیب مستقیم نیاز به درمان دارد.

 

چگونه DOMS را بهبود ببخشیم؟

١- ماساژ: با افزایش جریان خون و مایعات در بافت های تحت فشار آسیب های وارد شده در سطح میکرو را ترمیم می کند.

٢- استفاده از Foam Rolling

٣- حمام آب سرد و گرم متناوب (contrast shower)

٤- افزایش پروتئین برنامه غذایی

٥- مصرف مکمل‌های حاوی امگا-۳

٦- خواب با کیفیت و کافی.

۷-مصرف زردچوبه به اندازه دوز مفید برای بدن، می تواند درد عضلانی را کاهش دهد. زردچوبه موجود در آبمیوه خوش طعم سپر زرد بوفه سبز می تواند به بهبود این امر کمک شایانی کند.

اگر بعد از ٧٢ ساعت درد کم نشد و کبودی ایجاد شد دیگر داستان DOMS نبوده وحتما به پزشک مراجعه نمایید.

 

لیلی وکیل زاده

(پژوهشگر رفتارشناسی انسانی و رشد حرکتی)

برگرفته از سایت:

http://edition.cnn.com/2014/08/04/health/muscle-soreness-myths

دیدگاه (0) دیدگاه

برای ارسال کامنت نیاز است عضو سایت باشید.

از تخفیفات و جدیدترین محصولات بوفه سبز با خبر شوید.